Cercetare, concursuri

Gradini Pierdute

Proiectul ’’GRADINI PIERDUTE1’’ se incadreaza in sectiunea proiectelor de cercetare urbana peisagistica. Plansele prezentate fac parte dintr-o suita de cercetari evolutive, asupra descresterii suprafetelor de spatii verzi, prin studiul arhivelor si a planurilor istorice ale Municipiului Bucuresti, pana astazi. Obiectivele principale ale cercetarii sunt: studiul istoric al unor gradini disparute total/partial, evidentierea extinderii si descresterii suprafetei de spatiu verde in ultimele decenii, studiul cartografic al esentelor de vegetatie (in limita informatiilor documentare, de arhiva), precum si a fragmentelor de vegetatie care s-au pastrat, prin analiza existentului astazi. Finalitatea cercetarii este co-interesarea si
responsabilizarea cetatenilor în aceasta problema, atentionarea administratiilor locale si centrale asupra agresivitatii si diminuarii cantitatii si calitatii spatiului verde din Bucuresti, precum si propunerea unui sistem coerent metabolic al spatiilor verzi. Studiul poate sta la baza unor viitoare legislatii si metodologii de elaborare a documentatiilor de
urbanism de tip peisagistic. Exemplele de gradini prezentate in cadrul studiului urban ’’GRADINI PIERDUTE1’’: RASCA, UNIVERSITATII/UNIVERSALA, BARATIEI, OTETELESANU, au fost alese pentru ca sunt reprezentative pentru tipologii diferite: gradina simbol, gradina reprezentativa, gradina monastica sau gradina de loisir si divertisment. Exemplele fac parte dintr-o suita extinsa a cercetarii pe tema’’GRADINILOR PIERDUTE’’ de pe teritoriul Municipiului Bucuresti, din care vor face parte in viitoarea etapa a cercetarii si alte gradini: BLANDUZIEI, SUTU, PROCOPOAIA, ZDRAFCU, LAPTEV, GRAMONT, LA SAPTE NUCI, BELVEDERE, DOMNEASCA, SARINDARI (CREANGA), GIAFER (GEAFER), VARARULUI, GRADINA CU CAI, UNION, ORFEU, OTETELESANU, LIVEDEA GOSPOD, SCUFA, DUDESCULUI, IVASCU, ELIAD, respectiv ’’GRADINI PIERDUTE2’’, prezentate in expozitia cu acelasi titlu, organizata impreuna cu Ordinul Arhitectilor din Romania.

Centru Cartier

Insule Delta Dunarii

Studiu Cercetare AMTRANS Constanta

Prezentare generala
Cercetarea isi propune sa promoveze planificarea strategica drept instrument si metoda de lucru, precum si asigurarea unui cadru functional si durabil de desfasurarre a proceselor de dezvoltare durabila la nivel local si regional. Cercetarea abordeaza cu precadere aspectele dezvoltarii spatiale, pornind de la documentatiile de amenajarea teritoriului si urbanism, care au reprezentat in anii ‘90 unicele documente de analiza, sinteza si diagnoza a fenomenelor sociale, economice, spatiale si ambientale , la nivelul unitatilor teritorial-administrative : judete, municipii, orase, comune. Valorificarea eficienta a acestor documentatii a fost impiedicata din lipsa unor tehnici, metode, proceduri adecvate de pregatire, respectiv implementare a planurilor/strategiilor de dezvoltare. Cercetarae urmareste sa identifice pe de o parte slabiciunile sistemului actual, dar si oportunitatile determinate de procesul de integrare europeana si de reformare a administratiei in general. Municipiul Constanta poate deveni una dintre marile aglomeratii urbane ale tarii. Orice strategie de dezvoltare teritoriala a municipiului trebuie în mod realist sa tina cont de aceasta perspectiva, care poate fi mai apropiata sau mai îndepartata temporal în raport cu conjunctura macro-economica si geo-politica.

- Prin rolul administrativ pe care îl are la nivel judetean, municipiul are functii bine determinate, exprimate prin concentrarea de echipamente publice si de interes public, care satisfac necesitatile populatiei din
judet.
- Municipiul este o “poarta de intrare” în zona litoralului românesc, fiind înconjurat de o serie de statiuni de odihna cu o baza de primire ampla (Mamaia, Navodari, Eforie, Techirghiol).
- Concentrarea pe teritoriul orasului a unor institutii de cercetare stiintifica, de învatamânt si cultura, financiar - bancare, prezenta Bursei Maritime, a unor consulate si reprezentante internationale sporesc importanta si rolul regional al Constantei.
- Pozitia strategica a municipiului, la intersectia unor cai de comunicatie majore reprezinta de asemenea o determinanta
functionala majora. Astfel la nivelul teritoriului municipal se intersecteaza sau debuseaza artere rutiere, feroviare si fluviomaritime de importanta nationala. Municipiul este de asemenea conectat la transportul aerian prin legatura directa si rapida cu aeroportul Mihail Kogalniceanu, aeroport echipat si pentru zboruri internationale si unde se afla si un centru regional de control si dirijare a zborurilor.

Problemele cu caracter specific sunt probleme în legatura cu stabilirea limitei zonei studiului de caz (criterii / interese etc.); probleme care privesc cadrul legal specific zonelor functionale de interes turistic, în contextul situarii la Marea Neagra; probleme specifice sectoriale: probleme de mediu, economice, sociale, spatiale, culturale, etc.
Obiective cu caracter specific

- evaluarea problemelor specifice planificarii strategice în zonele functionale care nu au un cadru administrativ si institutional reglementat;
- evaluarea nivelului de integrare si utilizare a documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului în procesele de planificare existente, precum si în procesele de dezvoltare teritoriala.

Studiu Bucuresti

Studiu PHARE - Reabilitarea ecologica a salbei de lacuri

Studiu PHARE - Reabilitarea parcurilor